Onkohan mahdollista ottaa käyttöön sukunimeni lyhennetty muoto, jonka vain isomummoni veli on ottanut itselleen. Hänen jälkeläisensä ovat tuota lyhennettyä…

Kysytty

Onkohan mahdollista ottaa käyttöön sukunimeni lyhennetty muoto, jonka vain isomummoni veli on ottanut itselleen. Hänen jälkeläisensä ovat tuota lyhennettyä muotoa, meillä muilla on tuo alkuperäinen pitkä sukunimi (tyyliin metsäsammal-> sammal)

Vastaus

Vastattu

Digi- ja väestötietoviraston sivuilta löytyy tietoa sukunimen muuttamisesta ja sen ehdoista: dvv.fi/sukunimen-muuttaminen

Kohdassa "Minkälaista nimeä voin hakea? Keneltä tarvitsen suostumuksen?" lukee, että nimen voi saada käyttöönsä mm. jos "sukunimi on ollut käytössäsi aiemmin tai se esiintyy suvussasi viiden sukupolven sisällä".