Onkohan Goethen näytelmän ”Götz von Berlichingen: rautakourasta” suomennosta käsillä? 3. näytöksessä on kuuluisa sitaatti ”er soll mich am arsche lecken” tjsp…

Kysytty

Onkohan Goethen näytelmän ”Götz von Berlichingen: rautakourasta” suomennosta käsillä? 3. näytöksessä on kuuluisa sitaatti ”er soll mich am arsche lecken” tjsp. Mitenhän tuo rivous on suomennettu klassisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Johann Wolfgang von Goethen näytelmästä Götz von Berlichingen mit der eisernen Hand (1773) on kaksi suomennosta. Antti Räihä suomensi teoksen vuonna 1899 ja J. A. Hollo vuonna 1923.

Kummassakin suomennoksessa kyseinen kohta on jätetty suomentamatta tai paremminkin sanottu sitä on hiukan sensuroitu..

Antti Räihän suomennoksessa tämä on kohta kuuluu näin:

GÖTZ (vastaa). Minun antautua! Armon ja epä-armon uhalla! Kenenkä kanssa te puhutte! Olenko minä ryöväri? Sano kapteenillesi: Hänen Keisarillista Majesteettiansa minä nyt, niin kuin ainakin, kunnioitan velvollisuuteni mukaan. Mutta hän, sun kapteenisi, sano hälle, hän voi minua — (Täräyttää ikkunan kiini).

J. A. Hollo on kääntänyt tuon lauseen näin:

Mutta hän, sano se hänelle, hän voi minua - - (Paiskaa ikkunan kiinni.)

Mielenkiintoista on se, että myöskin Gutenberg-projektissa luettavissa olevassa saksankielisessa Götz von Berlichingen -näytelmässä tämä kohta on sensuroitu.

Götz (antwortet). Mich ergeben! Auf Gnad und Ungnad! Mit wem redet
Ihr! Bin ich ein Räuber! Sag deinem Hauptmann: Vor Ihro Kaiserliche
Majestät hab ich, wie immer, schuldigen Respekt. Er aber, sag's ihm,
er kann mich—(Schmeißt das Fenster zu.)

Sen sijaan esimerkiksi vuonna 1962 julkaistussa laitoksessa kyseinen kohta on säilytetty alkuperäisessä muodossaan.

GOTz antwortet. Mich ergeben! Auf Gnad und Ungnad! Mit wem redet ihr! Bin ich ein Rauber! Sag deinem Hauptmann: Vor Ihro Kayserliche Majestat, hab ich, wie immer schuldigen Respect. Er aber, sags ihm, er kann mich im Arsch lecken. schmeist das Fenster zu.  (1962, s. 64)

Näytelmä on luettavissa digitoituna Archive.org-palvelussa.

https://archive.org/