Onko ylioppilaslakin väri ollut milloinkaan tummansininen tai musta? Tämä kysymys liittyen Facebook-ryhmään "Tempus fugit - vanhoja valokuvia" missä on asiasta…

Kysytty

Hei!
Onko ylioppilaslakin väri ollut milloinkaan tummansininen tai musta?
Tämä kysymys liittyen Facebook-ryhmään "Tempus fugit - vanhoja valokuvia" missä on asiasta erilaisia mielipiteitä ja kuka yrittää omaansa todistella milläkin tavoin.

Vastaus

Vastattu

Ylioppilaslakin historiasta on tosiaan  monenlaista näkemystä. Vastaan kuitenkin, että ylioppilaslakki on alkujaan ollut tummansininen tai musta. Väristä esiintyy jonkin verran erimielisyyttä, mikä johtunee ajan mustavalkoisista kuvista.

Ylioppilaslakki sain alkunsa Venäjän keisari Nikolai I:n (1796-1855) aikana. Ylioppilaat mellakoivat usein ja jotta heitä voisi pitää paremmin silmällä, keisari määräsi kaikille ylioppilaille harmaan univormun. Näin ylioppilaita oli helppo valvoa, sillä heidät voitiin tunnistaa  helposti. Keisarin kuoltua univormuista luovuttiin ja jäljelle vai tumma ylioppilaslakki.

Noin 1870-luvulla Suomessa otettiin Ruotsin mallin mukaan valkoinen ylioppilaslakki.

Katso mm. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miekkoja-ja-mustia-lakkeja-ylioppil…

https://www.fredrikson.fi/ylioppilaslakin-huima-historia/

0 ääntä

Kommentit

Keisarina Nikolai I oli 1825–1855.