Onko Venäjä ainoa maa missä on täytetty ihminen esille laittamista varten?

Kysytty

Onko Venäjä ainoa maa missä on täytetty ihminen esille laittamista varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vladimir Leninin ruumis on nähtävillä Leninin mausoleumissa Moskovassa, mutta myös muissa maissa on näytillä palsamoituja ruumiita. Esimerkiksi Mao Zedongin ruumis on esillä Mao Zedongin mausoleumissa Pekingissä, Kim Il-sungin ja Kim Jong-ilin ruumiit Kumsusan auringon palatsissa Pjongjangissa sekä Ho Tši Minhin ruumis Ho Tši Minhin mausoleumissa Hanoissa.

Englantilaisfilosofi Jeremy Benthamin ruumis taas on esillä lasikaapissa Lontoon University Collegen (UCL) uudessa opiskelijakeskuksessa. Benthamin pää on tosin vahasta tehty, sillä sen palsamointi epäonnistui. Oikeaa päätä säilytetään nykyisin UCL:n arkeologian laitoksella.

Myös muinaisesta Egyptistä on esillä joitakin palsomoituja muumioita. Esimerkiksi farao Tutankhamonin (noin 1341 BC – 1323 eKr.) muumio on esillä hänen hautakammiossaan Luxorissa. Muinaisessa Egyptissä palsamoinnin tarkoitus oli kuitenkin varmistaa kuolemanjälkeinen elämä eivätkä muumiot olleet esillä.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Keminmaan vanha kirkko. Kirkon etuosassa, suojalasin alla on esillä seurakunnan entisen papin, Nikolaus Rungiuksen ruumis.

Tämän opettaja kertoi meille jo koulussa. Me emme tehneet luokkaretkeä Keminmaalle, mutta jotkut oppilaat olivat käyneet siellä perheensä lomamatkalla. Aika oli sellainen, että kotimaassa riitti kylliksi nähtävää kouluikäisille ja varttuneemmillekin.