Onko "tyhjättiin" todella oikea sana? Tänään uutisissa erääseen toimistoon tullut epäilyttävä paketti ja "toimisto tyhjättiin". En ole ikinä kuullut sanottavan…

Kysytty

Onko "tyhjättiin" todella oikea sana? Tänään uutisissa erääseen toimistoon tullut epäilyttävä paketti ja "toimisto tyhjättiin".
En ole ikinä kuullut sanottavan näin.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja kertoo "tyhjättiin" muodon olevan sanan "tyhjätä" passiivin imperfekti. Nykysanan merkitys on sama kuin vanhemman "tyhjentää". Tyhjentää on yleisemmin käytetty kirjakielen muoto. Kotus

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tyhjätä-hakusana oli jo Suomen kielen perussanakirjassa (1994) ja Nykysuomen sanakirjassa (kuudes osa, 1961), luonnehdittuna murteelliseksi tai kansanomaiseksi. Esimerkki oli Santeri Alkiolta: Nyt on Suomi tyhjättävä vieraasta sotaväestä.

Kielitoimiston sanakirjassa (myös painetussa, v. 2006) sanaa ei enää luonnehdita murteelliseksi tai kansanomaiseksi, sen on siis katsottu kuuluvan normaalityyliseen yleiskieleen.

Haku hs.fi-sivustolle tuottaa runsaasti osumia, uutislehdessä sanaa on siten käytetty monesti.

https://www.kotus.fi/sanakirjat/muut_sanakirjat/nykysuomen_sanakirja_%2…

HS 10.3.1994 Uutinen Sally Albatrossista:
Heti onnettomuuden jälkeen alusta yritettiin tyhjätä suurtehopumpuin, jotka syytivät ulos 4000 tonnia vettä tunnissa.

HS 29.4.1995 Porvoon vanhan kaupungintalon korjauksesta:
Päivittäin talo nousee pari senttiä. Noston ajaksi talo tyhjätään irtaimistosta.

HS 9.2.2005: ENNEN alennusmyynnin päätarkoitus oli tyhjätä kustantamoiden varastoja, mutta nykyään varastoissa on niin vähän tyhjättävää, että kirjoista otetaan erillisiä painoksia alesesonkia varten.

HS 20.4.2010: Harjoituksissa Apollo 13:n polttokennojen happisäiliöt oli täytetty. Harjoituksen jälkeen ne piti tyhjätä. - - Säiliö tyhjättiin lämmittäjällä, joka käytti 65 voltin virtaa. Lämpö haihdutti nestemäisen hapen pois, mutta poltti 28 voltin termostaatit.

yle.fi uutiset 8.5.2013: Kyrönjoen pengerrysalueet on saatu tyhjättyä niille kevättulvan aikaan juoksutetusta vedestä.

HS 21.7.1992 Etek Oy:n palkanmaksukiista:
Kun Postipankin korjausmateriaali tuli ja tilit sen mukaisesti tyhjättiin, olivat joidenkin etekiläisten tilit palkan verran miinuksella.

Käkisalmelainen-lehti 1.8.1963
Ajaja on ollut tyhjäämässä kaupungin nuusniekkoja [= ulkohuone, käymälä].

Vaasan Jaakkoo rapakon takana. WSOY 1949
Mutta joskus kokoontuu valkoosiakin veljeksiä yhtehen ja joukolla tyhjäsivät kommujen [kommunistien] tanssihaalin.

Kirjaston antaman tiedon lähdeviite? Missä kerrotaan, kumpi sanoista on vanhempi? Vanhan kirjasuomen sanakirja ei ole vielä edennyt t:llä alkaviin sanoihin, joten ikävertailu perustuu johonkin muuhun lähteeseen. Kotus-linkki johtaa vain Kotuksen sanakirjaan, jossa ei käsitellä sanojen historiaa.

Tänään 7.11.2023 iltapäivällä kuultiin arvovaltaiselta taholta, eduskunnan puhemiehen sanoina toistuvasti: "Istunto keskeytetään, lehterit tyhjätään."