Onko tutkittu mitkä seikat vaikuttavat että joku on herkempi "palvonnan" kaltaiseen kiinnostukseen johonkin henkilöön, urheilulajiin, puolueeseen,…

Kysytty

Onko tutkittu mitkä seikat vaikuttavat että joku on herkempi "palvonnan" kaltaiseen kiinnostukseen johonkin henkilöön, urheilulajiin, puolueeseen, tuotemerkkiin tai näkemykseen?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksessäsi viittaat ymmärtääkseni ilmiöön nimeltä fanius tai "fanittaminen". Tein haun ensin Finna.fi:ssä hakusanoilla fanit, fanius, fanikulttuuri ja psykologia. Suomeksi ei juurikaan löytynyt relevantteja teoksia, mutta alla pari lähinnä olevaa:

Loimala P (2002) Nuorten idolit, niiden merkitykset ja fanien persoonallisuus. Pro gradu.

Petrelius J (2023) Fanien kokemuksia idolin vaikutuksista heihin parasosiaalisessa suhteessa. Maisterivaiheen työ.

Hain myös Google Scholar -palvelussa hakusanoilla "fans", "fandom" ja "psychology". Englanniksi aiheesta löytyy useita kirjoituksia, artikkeleita ja tutkimuksia hieman eri näkökulmista. Seuraavista teoksista voisi olla hyötyä, jos haluaa tutkia fanikulttuuria ja faniutta:

Duffet M (2013) Understanding fandom: An introduction to the study of media fan culture.

Stever Gayle S (2019) Fan studies in psychology: A road less traveled.

Hirt, E. R., & Clarkson, J. J. (2011). The psychology of fandom: Understanding the etiology, motives, and implications of fanship.

Lähteet:

Finna.fi. https://www.finna.fi/

Google Scholar. https://scholar.google.com/

2 ääntä

Kommentit

"Mikä faniuteen ihmisiä oikein vetää" -kirjallisuuden englanninkielinen eräänlainen klassikkoteos on Fred & Judy Vermorel: Starlust (1985). Se perustuu 1980-luvun alun Britanniassa tehtyihin musiikkifanien haastatteluihin.

Teosta ei Finnan mukaan näyttäisi olevan missään suomalaisessa kirjastossa, mutta Internet Archive -palvelussa se on luettavissa: https://archive.org/details/starlustsecretli00verm

Aiheeseen saattaa liittyä myöskin pohdinta siitä, miksi jotkut ovat taipuvaisempia uskonnollisuuteen kuin jotkut toiset. Asiasta on ollut sellainen ylimielinen käsitys, että korkeasti koulutetut olisivat vähemmän uskonnollisia, mutta kun asiaa lopulta alettiin tutkia, huomattiin ettei koulutustasolla olekaan merkitystä, vaan sillä, onko ihminen luonteeltaan harkitseva vai intuitiivinen. Harkitsevat ihmiset eivät ole yhtä uskonnollsia kuin intuitiiviset. Lähde: https://time.com/4038407/religion-intuition-deliberation/