Onko Tutankhamonin sisin arkku (täyskultainen) näytteillä jossain? Aina puhutaan vain kuolinnaamiosta, joka on kuuluisa, mutta harvemmin kerrotaan mitään…

Kysytty

Onko Tutankhamonin sisin arkku (täyskultainen) näytteillä jossain? Aina puhutaan vain kuolinnaamiosta, joka on kuuluisa, mutta harvemmin kerrotaan mitään sisimmästä arkusta, joka käsittääkseni oli puhdasta kultaa, koristein ja painoa yli sata kiloa! Eli periaatteessa se on useita kertoja arvokkaampi kuin tuo kuuluisa kuolinnaamio. Miksi se ei ole saanut vastaavaa huomiota ja missä sitä säilytetään, eli onko lainkaan näytteillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutankhamonia ympäröi löydettäessä kolme muumionmuotoista arkkua, joista sisin oli puhdasta kultaa.  Sisin ja keskimmäinen arkku sekä kuolinnaamio vietiin pian löytämisen jälkeen Kairon egyptiläiseen museoon, jossa ne ovat olleet näytteillä siitä asti.  Uloin arkku jätettiin faaraon ruumiin kanssa hautaan.

https://egypt-museum.com/innermost-coffin-of-tutankhamun/

Gizaan (suurten pyramidien lähelle) on kuitenkin rakennettu uusi museo, The Grand Egyptian Museum, jonne Tutankhamonin aarteet tullaan siirtämään. Museo tullaan avaamaan vuoden 2024 aikana.

https://grandegyptianmuseum.org/opening/

Siihen, miksi kuolinnaamiosta on tullut kuuluisampi kuin sisimmästä arkusta, on vaikeampi vastata. Ehkä naamion selkeät värit, sininen ja kulta ovat vaikuttaneet siihen. Naamio ja sisimmän arkun yläosa muistuttavat  kovasti toisiaan, mutta ehkä naamio on kuitenkin mieleenpainuvampi.