Onko totta, että Vaasan kaupunginkirjastosta lainattuja kirjoja voi "uusia" internetin välityksellä? Eli jos lainaamani kirjan palautuspäivä on 17.12. voin…

Kysytty

Onko totta, että Vaasan kaupunginkirjastosta lainattuja kirjoja voi "uusia" internetin välityksellä? Eli jos lainaamani kirjan palautuspäivä on 17.12. voin tunnuslukuani käyttäen pidentää laina-aikaa esim. 31.12. saakka. Miten toimitaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit uusia helposti lainasi Internetissä. Menet meidän kotisivultamme (http://lib.vaasa.fi ) aineistohakuun. Sieltä valitset lainat. Nyt sinun täytyy tietää kirjastokorttisi numero (kirjastokortin takaosassa 12-numeroinen numerosarja, joka alkaa 905...) ja kirjastosta saamasi nelinumeroinen tunnusluku, joilla pääset lainojen uusintaan. Sen jälkeen:

Näet ruudulla teokset, jotka ovat sinulla lainassa. Voit uusia yhden tai useamman teoksen.
Valitse uusittavat lainat rastimalla lainan vieressä olevia ruutuja. Näpäytä sitten painiketta Uusi lainat.
Lainoille tulee uudet eräpäivät. Merkitse eräpäivät itsellesi muistiin.

Sinun täytyy kuitenkin huomioida, että voit uusia lainasi vain kolme kertaa. Sen jälkeen sinun täytyy tulla kirjojen kanssa tekemään uusinta kirjastossa. Ja jos olet lainauskiellossa, ei uusinta onnistu.