Onko totta että se, miten ihminen haudataan, on opittu variksilta? Mitä se tarkoittaa? Mistä se juontaa juurensa? Kiitos!

Kysytty

Onko totta että se, miten ihminen haudataan, on opittu variksilta? Mitä se tarkoittaa? Mistä se juontaa juurensa?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varislintuja on pidetty ihmisten keskuudessa hyvin älykkäinä eläiminä, koska niiden käytöksessä on havaittu oppimista ja mukautumista ja ne jopa käyttävät työkaluja. Varikset myös pitävät "hautajaisia" tai muistotilaisuuksia kuolleille lajitovereilleen, mikä on inspiroinut niin goottilaisia taiteilijoita kuin muitakin eri ilmiöistä ja lajeista kiinnostuneita. Hautajaisrituaaliksi tulkituissa kokoontumisissa on kyse siitä, että kun varis löytää toisen variksen kuolleena, se alkaa huutaa kovaäänisesti kutsuakseen toisia variksia paikalle. Yhdessä ne, tutkijoiden mukaan, koettavat ruumista tarkkailemalla selvittää, mikä sen on tappanut ja uhkaako vaara myös muita lintuja. Joskus tämä tarkkailu voi johtaa siihen, että varikset kajoavat lajitoverinsa ruumiiseen, mutta varsinainen raadon hautaaminen ei ole ainakaan yleistä.

Taru siitä, että varikset olisivat opettaneet hautajaiskäytännön ihmisille, tulee todennäköisesti Koraanista. Siinä on kohta, jossa Allahin lähettämä varis opastaa Kainin hautaamaan veljensä. Vastaava kohta variksesta hautaamisoppaana löytyy myös eräässä juutalaisessa perinnetekstissä, Pirke De-Rabbi Eliezerissä, jota ei löydy Toorasta. Tutkijoiden mielestä ei olekaan selvää, onko juutalainen teksti itse asiassa edes vanhempi kuin Koraanin kohta.

Lähteitä:

WikiIslam
IFL Science
National Geographic
Audubon
BBC Science Focus