Onko totta, että Arvo Ylpön mielestä mielenterveyspotilaita ei kannattanut hoitaa tai kuntouttaa? Muistan kuulleni jostain televisio-ohjelmasta reilut 10…

Kysytty

Onko totta, että Arvo Ylpön mielestä mielenterveyspotilaita ei kannattanut hoitaa tai kuntouttaa? Muistan kuulleni jostain televisio-ohjelmasta reilut 10 vuotta sitten jotain tähän viittaavaa tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti viittaat Olli Ainolan kaksiosaiseen MOT-ohjelmaan "Lääketieteen musta historia", joka on esitetty 7. ja 14.9.1998 YLE:n 1-kanavalla.

Ohjelmien käsikirjoitukset

http://www.yle.fi/mot/070998/kasis.htm

http://yle.fi/mot/140998/kasis.htm

Markku Lehtolan yksilöityä ko. ohjelmien kritiikkiä
"Palanen tutkivan journalismin mustaa historiaa"

http://www.tutkiva.fi/images/mot-analyysi.pdf

Siteeraan suoraan muutaman katkelman Lehtolan ym. kritiikistä:

"MOT:n ohjelmassa ei kerrottu, milloin ja missä yhteydessä Ylppö oli ilmaissut
pitävänsä “mielisairaita arvottomina ja mielisairaaloita tuhlauksena”.
“Rotukomitean” esityksen aikaan 1943 Ylppö tuskin on voinut pitää mielisairaita
arvottomina menetettyään juuri mielenterveysongelmista kärsineen puolisonsa.
1930-luvulla sitä vastoin hän on voinut pitää ajankohdalle ominaiseen tapaan
mielisairaita taloudellisina taakkoina, mikä nykyajan suomalaisten arvojen ja
asenteiden näkökulmasta kuulostaa ymmärrettävästi pöyristyttävältä." (s. 12)

(Ohjelman väite:)"Ylppö piti mielisairaita arvottomina ja mielisairaaloita tuhlauksena.
MOT jätti kertomatta katsojille, että Ylpön mielipide oli omana aikanaan yleinen
tapa ajatella eikä sellaisena mikään todiste natsihenkisyydestä. Siksi katsojat eivät
voineet saada tolkkua mielipiteen merkityksestä. Eettisesti arveluttava kuvakerronta
kytki Ylpön raakoihin kouristushoitoihin ja antoi mielipiteelle jopa valheellisen
merkityksen." (s. 33)