Onko tietoa mitä naisen nimi Sire tarkoittaa ?

Kysytty

Onko tietoa mitä naisen nimi Sire tarkoittaa ?

Vastaus

Vastattu

Sire, suomalaisittain Siiri, on saamelainen naisen nimi. Siirin tavoin se on oletettavasti muunnos nimestä Sigrid. Sigrid puolestaan muodostuu muinaisskandinaavisista sanoista "voitto" ja "kaunis, rakastettu". Sire viettää saamelaisen nimipäiväkalenterin mukaan nimipäiväänsä 12.6.

Sire-nimen muita merkityksiä on kollega pohtinut aikaisemmin täällä.

Lähteet
Yliopiston nimipäiväalmanakka / Universitehta nammabeaivealmenáhkki 2014
Kotus: Mistä tulee nimi Siiri?