Onko tietoa miksi vesisateella tuulee ?

Kysytty

Onko tietoa miksi vesisateella tuulee ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vesisateen ja tuulen yhteys johtuu pohjimmiltaan siitä, että molemmat ilmiöt liittyvät ilmavirtoihin. Tuuli syntyy ilman virtaamisesta korkeapainealueilta matalapainealueille, kun taas sadepilvet syntyvät ilman pystysuuntaisista virtauksista. Näillä ilmavirroilla on keskinäisiä yhteyksiä, mikä selittää, miksi sateen yhteydessä usein tuulee.

Aiheesta voi lukea lisää:

Britt, Robert Roy (13.10.2005): Weather 101: All About Wind and Rain. Live Science. https://www.livescience.com/407-weather-101-wind-rain.html

Paasonen, Seija (2001): Sää.