Onko teillä minkäälaista tietoa (muustakin kuin kirjasta(perhe,ikä)) Johanna Thydell nimisestä kirjailijasta?

Kysytty

Onko teillä minkäälaista tietoa (muustakin kuin kirjasta(perhe,ikä)) Johanna Thydell nimisestä kirjailijasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Johanna Thydellistä löytyy runsaasti nettisivuja esim. googlen kautta, suomeksi näyttäisi olevan ainakin joitakin kirjaesittelyjä. Hän on syntynyt 14.11.1980 Smoolannin Nässjössä, mutta on elänyt nuoruutensa Värnamossa. Ylioppilastutkinnon jälkeen hän on asunut Tukholmassa, jonka yliopistossa hän opiskelee kirjallisuuden- ja elokuvantutkimusta. Jo lukiolaisena hän rupesi kirjoittelemaan paikallisiin sanomalehtiin säännöllisesti ja jatkaa edelleenkin, vaikka ei enää asukaan kotiseudullaan. Rintasyöpään sairastuneen äitinsä hän menetti 13-vuotiaana. Tätä aihetta hän käsittelee esikoisteoksessaan 'Katon kokoinen tähtitaivas', joka sai v. 2003 arvostetun August-kirjallisuuspalkinnon nuorten- ja lastenkirjallisuuden sarjassa. Varsinainen omaelämäkerta tuo kirja ei kuitenkaan ole. Toisen teoksensa 'Det fattas en tärning' hän julkaisi v. 2006. Kirjailijan urasta kiinnostuneille hän on pitänyt erillistä kirjailijakoulua, sen nettisivu on http://www.nok.se/micro/johannathydell/thydell.asp, jossa tapaa hänet elävänä.