Onko tehty tilastoa, mikä oli v. 2023 kirjastojen lainatuin teos? Vuoden 2024 tietoa ei vielä ole, mutta tilastoidaanko tällaisia asioita?

Kysytty

Onko tehty tilastoa, mikä oli v. 2023 kirjastojen lainatuin teos? Vuoden 2024 tietoa ei vielä ole, mutta tilastoidaanko tällaisia asioita?

Vastaus

Vastattu

Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto julkaisee vuosittain tilastot vuoden lainatuimmista teoksista. Vuoden 2023 lista julkaistiin viime toukokuussa, ja se kertoo yleisten kirjastojen lainatuimman teoksen olleen J. K. Rowlingin "Harry Potter ja viisasten kivi".

Täältä pääset katselemaan erinäisiä lainavuotta 2023 koskevia listauksia, joita Sanasto on tehnyt: https://www.sanasto.fi/tassa-ovat-vuoden-2023-lainatuimmat-kirjat/