Onko tämä upea Sirkka Turkan runo käännetty ja jos on, mistä kokoelmasta löytyisi? Me kutsumme häntä, mutta hän ei käänny enää. Hän on matkalla lapsuutensa…

Kysytty

Onko tämä upea Sirkka Turkan runo käännetty ja jos on, mistä kokoelmasta löytyisi? Me kutsumme häntä, mutta hän ei käänny enää. Hän on matkalla lapsuutensa metsiin, sinisen kukan ja kultaisen syksyn maahan. Siellä laulavat toisenlaiset linnut."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen kirjallisuuden seuran kokoamasta Suomen kirjallisuuden käännökset -tietokannasta löytyy listattuna Sirkka Turkan teosten käännöstietoja. Käännöksiä on englanniksi, hepreaksi, hollanniksi, islanniksi, japaniksi, mariksi, puolaksi, ranskaksi, ruotsiksi, saksaksi, slovakiksi, turkiksi, unkariksi, venäjäksi, vietnamiksi ja viroksi.

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistossa olevasta vastauksesta (11.3.2022) selviää, että kyseinen runo on alun perin julkaistu suomeksi kokoelmassa Yö aukeaa kuin vilja (Tammi 1978) sekä myöhemmin kokoelmateoksessa Runot 1973-2004 (Tammi 2005) nimellä Jään alla savinen ranta, joilla sanoilla runo myös alkaa.

Valitettavasti tietokannoissa ei useinkaan ole tarkkoja sisältökuvauksia. Kyseinen runo saattaa löytyä sellaisista vieraskielisistä teoksista, joihin on valikoitu sisältöä yllämainituista kokoelmista, mutta ei ole mainittu tarkemmin mitä. Tällaisia teoksia ovat esimerkiksi englanninkieliset Salt of pleasure : twentieth-century Finnish poetry (Minneapolis (MN) : New Rivers Press, 1983), Enchanting beasts : an anthology of modern women poets of Finland (London : Forest Books, 1990) ja  A sure star in a moonless night (Hove : Waterloo Press, 2013), unkarinkielinen És a világ fél lábon állt, akár egy kócsag (Budapest : Magyar Napló, 2014) sekä hepreankielinen ʻAmoq be-lev ha-yaʻar (Jerušalajim : Carmel, 2006).

Näitä teoksia voi varata ja lainata Helmet-kirjastoista. Tilasin tarkistettaviksi teokset Enchanting beasts ja Salt of pleasure, eikä kummassakaan ollut kyseistä runoa.

(Vastausta muokattu 1.8.2023)

Lähteet:

Kysy kirjastonhoitajalta. Vastaus 11.3.2022. https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-sirkka-turkan-kokoelmasta-on?language_content_entity=fi. (Katsottu 26.7.2023)

Suomen kirjallisuuden käännökset. Suomalaisen kirjallisuuden seura. http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/lista.php?order=author&asc=1&lang=FIN. (Katsottu 26.7.2023)