Onko tämä ruotsiksi käännetrty pätkä Kantelettaresta vai mistä? Friheten min vaknade upp, åt saunagolvet kastade den sig, som svart smuts visade den sig, när…

Kysytty

Onko tämä ruotsiksi käännetrty pätkä Kantelettaresta vai mistä?
Friheten min vaknade upp,
åt saunagolvet kastade den sig,
som svart smuts visade den sig,
när den i kiuas kastade sig,
som rött kol visade den sig,
när den över kiuas reste sig.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On hyvin todennäköstä, että tämä runonpätkä ei ole Kantelettaresta. Kävimme läpi suomenkielisen Kantelettaren osoitteessa http://www.gutenberg.org/etext/7078 ja ruotsinkielisen käännöksen Visor och ballader ur Kanteletar översatta av Marita Lindquist, Ole Torvalds, Thomas Warburton. Schildt 1989. Valitettavasti on mahdonton sanoa mistä tämä runo / loru löytyisi.