Onko tämä mainos aito vanha, vai feikki?

Kysytty

Onko tämä mainos aito vanha, vai feikki?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kylläpä tuo näyttää epäilyttävästi siltä, että 60-luvulta peräisin olevan North State -mainoskyltin kuvaan on jälkikäteen lisätty tekstiä kuvankäsittelyohjelmassa. Käytetty kirjasinlajikaan ei täysin vakuuta.

60-lukuinen suomalainen aamiainen noudatteli vielä 50-luvun mallia: juotavaksi hörpättiin kahvia ja sen keralla haukattiin pullaa tai  – enenevässä määrin –  voileipää. Leipätuotteiden lisäksi puuro sekä muna jossakin muodossaan olivat tavallisia aamiaisruokia. 60-luvun keskeisin aamiaisuutuus oli vuosikymmenen loppupuolella markkinoille tullut jugurtti.

Ravitsemukseemme liittyvän terveystietoisuuden lisääntyminen ja sen vaikutus aamupaloihimme oli vasta 1970-luvulle kuulunut ilmiö. Vaikka ravitsemusvalistus oli jo 50-luvulta lähtien puhunut kasvisten ja monipuolisen ravitsemuksen puolesta, valistus alkoi mennä perille vasta parikymmentä vuotta myöhemmin. Merkittävässä roolissa suomalaisten terveystietoisuuden lisääntymisessä oli vuonna 1972 käynnistynyt Pohjois-Karjala-projekti, joka tähdensi kasvisten, hedelmien ja marjojen osuutta ruokavaliossa.

70-luku oli myös appelsiinin vuosikymmen: Minna Sarantola-Weissin 1970-luvun arkielämään pureutuva Reilusti ruskeaa -kirja nimeääkin sen "vuosikymmenen hedelmäksi". Sitä paitsi, aamiaispöytämme appelsiinit valtasivat nestemäisessä muodossa: tuoremehutölkit tulivat markkinoille vuonna 1971, ja juomasta tuli pian osa arkista aamiaista. Vuosikymmenen puolivälissä tuoremehua kului jo kymmenen litraa suomalaista kohti.

Siitä löytyy kyllä viitteitä, että kysymyksen liitekuvassa esitetty ajatus sinänsä on peräisin jo viime vuosituhannen puolelta – ei kuitenkaan mainoksesta. Voisi kuvitella sen syntyneen jonkinlaisena protestina 70-luvulla lisääntyneelle terveys- ja ravitsemusvalistukselle. Kuten sanottu, olisin taipuvainen pitämään kuvaa väärennöksenä, jonka pohjana on vanha North State -mainoskyltti. Tämän puolesta puhuu sekin, että kuvasta puuttuu yksi autenttisissa vanhoissa North State -mainoksissa poikkeuksetta mukana ollut elementti: savukerasia, josta muutama tupakka työntyy houkuttelevasti ulos.

TUPAKKAMAINOS | Antiikkiliike Wanha Elias

Lähteet:
Anna Lehtonen, Aamiainen : nautiskelijan ateria
Minna Sarantola-Weiss, Reilusti ruskeaa : 1970-luvun arkea