Onko tämä Elsa Montell-Saarion suunnittelema raanu? Infolappua ei ole.

Kysytty

Onko tämä Elsa Montell-Saarion suunnittelema raanu? Infolappua ei ole.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kaupunginkirjaston raanuaineisto on rajallista, mutta yhteydenotto Suomen käsityön museoon tuotti valistuneen arvauksen. Museon amanuenssi kirjoitti näin:

"Meillä ei ole esimerkiksi Montell-Saanion raanukuvastoa, joten perustan arvioni niihin raanuihin, joita Arktinen horisontti -kirjassa on nähtävissä. Montell-Saaniolla on kyllä näköjään hyvinkin voimakkaan värisiä raanuja, ja yläreunan palmikot ovat myös hänen tekstiileilleen ominaisia, mutta tässä kysytyssä raanussa näyttää olevan värillinen loimilanka, kun taas kaikissa edellä mainitussa kirjassa esiintyvissä raanuissa loimi on kaikissa valkoinen. Pikkuseikka toki, mutta voisin kuvitella, että tuollaisella yhdenmukaisuudella on tekijälle ollut jokin arvo tai merkitys. Koska raanussa ei myöskään ole tekijän merkintää eikä asiaa ei voi täysin varmaksi sanoa, niin intuitioni sanoo, että tekijä on joku muu kuin Elsa Montell-Saanio."

1 ääntä

Kommentit

Amatöörikutojien piirissä Montell-Saaniolla oli tekijänoikeuksistaan tarkasti kiinni pitävän maine. Luulisi, että hänen raanuissaan on tekijä merkitty.

Kiitos vastauksesta. Kiinnostaisi myös tietää, onko tämä Torissa myytävänä oleva raanu aito Montell? Kuten ”kerrotun mukaan” väitetään: https://www.tori.fi/vi/122071595.htm
Minusta se näyttää vähän ”Yö tunturissa” -raanulta mutta ei kuitenkaan aivan täsmää.