Onko talonpoika Ignato Baurilofista säilynyt mitään tietoa?

Kysytty

Onko talonpoika Ignato Baurilofista säilynyt mitään tietoa?
https://www.karjalanpyhajarvi.fi/tarinoita-ja-kuvia/valamon-munkit-pyha…

Vastaus

Vastattu

Löysin tiedon kalastusoikeuksien siirrosta Baurilofille myös Kesälahden kunnan kulttuuriympäristöohjelmasta. Leena Lusa: Rannoilta kyläteille. Linkki ohjelman sivuille.

En osaa päätellä julkaisun lähdeluettelosta, mistä julkaisusta tieto olisi peräisin. Lisämainintojen metsästys saattaa olla haastavaa.

Kesälahden seurakunnan historiasta kertovilla sivuilla on maininta:"Valamon luostari luopui täkäläisistä maaomaisuuksistaan 9.6.1630. Luterilainen seurakunta tänne perustettiin 1630-luvun alussa Kesälahti-Uukuniemi nimellä. Seurakunnan perustamisaika ei ole säilynyt missään, mutta vuoden 1632 tilikirjoissa mainitaan, että Kesälahden luterilaiselle kirkkoherralle Martinus Martinpoika Fabritiukselle on maksettu palkkaa. Tästä merkinnästä lähdetään laskemaan Kesälahden seurakunnan historiaa.Alkuun seurakunnallista elämää ja toimintaa Kesälahti-Uukuniemellä johti yhteinen kirkkoherra. V. 1725 Kesälahti sai oman kirkkoherran. Nykyinen kirkkoherra on 27 virassa oleva seurakunnan paimen.

Kesälahden ensimmäisen luterilaisen kirkon rakentamisesta ei myöskään löydy asiakirjoista mitään, mutta 1640-luvun alussa piirrettyyn karttaan on merkitty Kesälahden kirkko. Ensimmäisen kirkon kunnon rapistuttua uusi kirkko rakennettiin Uukuniemelle; todennäköisesti salaman iskusta se kuitenkin paloi jo saman vuoden kesällä." Linkki sivustolle.

Kenties seurakunnan tilikirjoista voisi löytyä maininta myös Baurilofista? Tosin Finnasta löytyvät vanhimmat arkistot ovat vasta 1740-luvulta. Linkki Finna-hakuun.

Löysin myös YLEn sivuilta Liisa Hoviheimon dokumenttiohjelman Vanhan Valamon historiasta. Linkki Valamon tarina dokumenttiin.

Google Scholar löytää muutaman Valamosta kertovan lähteen. Linkki hakutulokseen.