Onko tällä hetkellä jotain kauhuromantiikkaa tai goottihenkistä kirjallisuutta, joka olisi nuorten aikuisten suosiossa?

Kysytty

Hei,
Onko tällä hetkellä jotain kauhuromantiikkaa tai goottihenkistä kirjallisuutta, joka olisi nuorten aikuisten suosiossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisestä genrestä löytyy yllättävän vähän teoksia suomeksi, varsinkaan viime vuosina julkaistuja. Useimmat teokset ovat sekoituksia kauhua, fantasiaa ja/tai romantiikkaa. Tällä hetkellä mitään megasuosiota nauttivaa kirjailmiötä ei näyttäisi olevan, kuten aikanaan oli Stephenie Meyerin Twilight-vampyyrisaaga. Sinänsä sarja kannattaa muistaa tässä kohtaa, sillä kirjat ovat edelleen hyvin lainattuja.

Ikiklassikot Mary Shelleyn Frankenstein (1818) ja Bram Stokerin Dracula (1897) lienevät edelleen ajankohtaisia ja suosittuja, samoin Edgar Allan Poen teokset.

Helmet-kirjastoista löytyvistä uudemmista kauhu-fantasia-romantiikka -genreen luettavista mainittakoon Sini Helmisen Väkiveriset-sarja ja Lujaverinen-trilogia, yksittäisistä teoksista Hester Musson Finton Hallin arvoitus sekä Amanda Aallon Pimeydestä syntyneet. Lisäksi Aiden Thomasin Hautausmaan pojat on ollut kirjavinkkauksissa vahva suosikki.

Englanninkielisiä teoksia löytyy huomattavasti enemmän ja niistä voisin mainita Rachel Gilligin One dark Window, Nicholas Bowlingin The undying of obedience Wellrest,
Isabel Cañasin The hacienda ja Silvia Moreno-Garcian Mexican Gothic.

Helmet-verkkokirjastosta voi etsiä lisää teoksia esimerkiksi hakusanalla "goottilaiset romaanit".

Lähteet:

Helmet.finna.fi. https://helmet.finna.fi/