Onko syyspäiväntasauksessa sekä Etelä-Suomessa että Pohjois-Suomessa päivän pituus sama?

Kysytty

Onko syyspäiväntasauksessa sekä Etelä-Suomessa että Pohjois-Suomessa päivän pituus sama?

Vastaus

Vastattu

Hei

Syyspäiväntasauksessa koko maapallolla päivän pituus on sama.

Tässä suora lainaus Pedanetin oppimateriaalit sivuilta:

"Kevätpäiväntasauksen (20. tai 21.3) ja syyspäiväntasauksen (22. tai 23.9.) aikoina Aurinko paistaa päiväntasaajalle. Silloin yö ja päivä ovat yhtä pitkät kaikkialla maapallolla."

https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/peruskoulut/keitele/aal/ny22/6-lk/emaantieto-72/emaantieto_a3/luku_3

0 ääntä

Kommentit

Eikö siis valon taittuminen ilmakehässä vaikuta asiaan? Tai se että auringon lasku ja nousu lasketaan aurinkon yläreunasta?