Onko Suomessa ollut viimeisen 200 vuoden aikana yhtään tapausta, jossa villisika olisi hyökännyt kuolettavasti ihmisen kimppuun?

Kysytty

Onko Suomessa ollut viimeisen 200 vuoden aikana yhtään tapausta, jossa villisika olisi hyökännyt kuolettavasti ihmisen kimppuun?

Vastaus

Vastattu

Hei,

villisikaa on Suomen metsästysmuseon artikkelin mukaan tavattu Suomessa 1970-luvun alusta lähtien: https://www.metsastysmuseo.fi/possuilua/.

Villisian hyökkäyksen aiheuttamat kuolemat menisivät kuolemansyyluokituksessa luokkaan W55 Nisäkkään aiheuttamaan kuolema. Tilastokeskuksen Kuolemansyytilastosta löytyy tilastotietoa kuolemista kuolemansyiden mukaan tietokantataulukosta 11be -- Kuolleet tilaston peruskuolemansyyn (ICD-10, 3-merkkitaso), iän ja sukupuolen mukaan, 1998-2022.  Taulukon tiedoissa ei ole eroteltu eri eläimiä, mutta Tilastokeskuksen aineistossa villisian aiheuttamia kuolemia ei ajanjaksolla 1998-2022 ole ollut.