Onko Suomessa jotain listausta kaikista kuolleista, nimineen ja paikkakuntineen?

Kysytty

Onko Suomessa jotain listausta kaikista kuolleista, nimineen ja paikkakuntineen?

Vastaus

Vastattu

Tietoja kuolleista on kerätty Suomessa ensinnä kirkonkirjoihin. Osa kirkonkirjoista on tuhoutunut, mutta esim. HisKi-tietokannan haudatuista voi hakea tietoa eri seurakunnista. Alle 100 vuotta vanhoja kirkonkirjoja sieltä ei löydy, sillä Evankelis-luterilaisen kirkkohallituksen suosituksen mukaan tutkijoita ei pitäisi päästää tutkimaan 100 vuotta nuorempia kirkonkirjoja tai niiden mikrojäljenteitä. Tietojen saaminen alle 100 vuotta vanhoista kirjoista vaatii virkatodistuksen tilaamisen seurakunnasta.

Kuolleiden luetteloita vuodesta 1936 alkaen on laadittu Tilastollisessa päätoimistossa. Kansallisarkistosta löytyvät vanhimmat julkisina aineistoina:
Vuodet 1936-1965 ja vuodet 1966-1980. Jälkimmäinen on käyttörajoitettu, vuoden 1971 jälkeisiä tietoja ei löydy verkosta. Hakua helpottamaan on vapaaehtoisvoimin luotu digihakemisto: Vanhemmat ja uudemmat tiedot

Nykyisin väestötietorekisteriä hallinnoi Digi- ja väestötietovirasto.

1 ääntä

Kommentit

En löytänyt kuolleena syntynyttä poikalasta luettelosta. Miksi ei kaikkia ole merkitty?