Onko Suomessa joskus ollut kokopuomeja käytössä tasoristeyksissä? Jos on, milloin näin vielä oli?

Kysytty

Onko Suomessa joskus ollut kokopuomeja käytössä tasoristeyksissä? Jos on, milloin näin vielä oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedian tasoristeys-artikkelissa tosiaan mainitaan, että koko ajoradan poikki ylettyviä kokopuomilaitteita ei nykyisin yleensä Suomessa käytetä ajoteillä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tasoristeys

Helsingin Sanomat kirjoitti tasoristeysonnettomuuksia koskevan uutisen vuonna 1990. Jutussa mainittiin mm: "Käsipelillä laskettavia kokopuomeja on enää viisi koko maassa. Ne on sijoitettu ydinkeskustojen asema-alueille, joissa junien nopeudet ovat pieniä."

HS 30.9.1990

Ratahallintokeskuksen vuonna 2002 julkaisemassa puomillisten tasoristeysten turvallisuutta koskevassa julkaisussa kerrottiin seuravaa: "Perinteisesti kokopuomilaitokset ovat olleet mekaanisia, eli ne ovat vaatineet työntekijän käyttämään niitä. Näitä mekaanisia kokopuomeja ei Suomessa ole enää jäljellä. Sähköllä toimivia automaattisia kokopuomilaitoksia Suomessa ei ole yhtäkään."

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/146366/rhk110.pdf?sequence=1