Onko suomenkielessa positiivisia adjektiiveja jotka alkaa x- tai q-kirjaimilla?

Kysytty

Onko suomenkielessa positiivisia adjektiiveja jotka alkaa x- tai q-kirjaimilla?

Vastaus

Vastattu

Koska kumpaakaan kirjainta ei käytetä suomen kielen kotoperäisissä sanoissa, on olemassa lähinnä joitain harvoja vierasperäisiä sanoja, joissa kirjaimet x tai q ylipäätään esiintyvät. Nykysuomen sanakirja tunnistaa kuusi q-kirjaimella ja viisi x-kirjaimella alkavaa sanaa, eikä niistä yksikään ole adjektiivi.

Äänteellisesti X vastaa yleensä ks-konsonanttiyhtymää, ja suomen kirjakielen luoja, Mikael Agricola, käytti x-kirjainta ks:n sijaan. Agricola käytti myös q-kirjainta ja vieläpä sanojen alussa - esim. Agricolan quiua on nykysuomen kuiva - mutta merkintätyyli on jäänyt kauas historiaan.

Kysymys on hyvä, mutta nykyisessä suomen kielessä ei vain ole ko. kirjaimilla alkavia adjektiiveja. 500 vuotta sitten kysyttäessä olisi ollut. Ehkä lasten kanssa voisi miettiä, missä (positiivisissa) sanoissa on vaikka x:ää vastaavia äänteitä, vaikkei kirjoitetussa tekstissä kirjainta käytettäisikään.

mtvuutiset.fi. Moka, jota kielipoliisit eivät voi sietää: Lausutko sinäkin tämän kirjaimen väärin?
Nykysuomen sanakirja. Osa 4 : O-R.
Nykysuomen sanakirja. Osa 6 : Ts-Ö.
Wikipedia. X.

0 ääntä

Kommentit

Suomen kielen tavutussäännöillä sanan keskellä olevan k:n ja s:n välissä on aina tavuraja, joten xks:n voi korvata x:llä vain sanan alussa (tai lopussa silloin kun loppuvokaali jätetään pois; mix? no six!)