Onko Suomen saamelaisperuskouluissa pakko opetella sekä suomea että ruotsia?

Kysytty

Onko Suomen saamelaisperuskouluissa pakko opetella sekä suomea että ruotsia?

Vastaus

Vastattu

Sodankylän perusopetuksen opetussuunnitelmassa sanotaan näin:

Oppilaan opinto-ohjelmaan kuuluu vähintään yksi pitkä ja yksi keskipitkä kielen oppimäärä. Näistä on toinen kotimainen kieli (ruotsi tai suomi) ja toinen jokin vieras kieli tai saamen kieli. Pitkiä oppimääriä ovat A-oppimäärät sekä ruotsin ja suomen äidinkielenomaiset oppimäärät. Keskipitkiä oppimääriä ovat B1-oppimäärät. Lisäksi opetuksen järjestäjä voi tarjota oppilaille valinnaisina ja vapaaehtoisina kieliopintoina eripituisia kielten oppimääriä.

Lähde: https://peda.net/sodankyla/koulujen-sivut/ol22/luku15/15-4_oppiaineet/1…

9 ääntä

Kommentit

Mitä ovat "saamelaisperuskoulut"? Sodankylän kunnan 8200 asukkaasta on 96,6 prosenttia suomenkielisiä (saame 1,6 pros.). Ns. saamelaisalueeseen kuuluu kunnasta vain pohjoisin paliskunta (useimmissa Wikipedian kartoissa on virheellisesti merkitty koko laaja kunta saamelaisalueeksi).
Mikä mahtaa olla opetuskieli vaikkapa laskennon tai maantiedon tunneilla?

Suomen saamelaisimmassa kunnassa Utsjoella on sielläkin suomenkielisiä yli 50 prosenttia asukkaista.

Raamit opetussuunnitelmalle antaa "Valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta" (katso https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120422 ja muuttunut tuntikehys https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180793). Ammattikouluille ja lukiolle en löytänyt vastaavaa asetusta.

Lukiolaki sanoo, että opetuskieli (ja sitä myötä myöskin tutkintokieli) on joko suomi tai ruotsi, ja LISÄKSI voidaan opettaa myöskin saamea tai romanikieltä tai viittomakieltä. Ammattikoululaki sen sijaan sallii saamen kielen opetuskieleksi samoilla sanankäänteillä kuin perusopetuslakikin.

Onko siis selkeästi sanottuna niin, että Sodankylässä peruskoululaisten opetuskieli on suomi ja se toinen kotimainen kieli (pakollinen oppiaine) on ruotsi?

Minkähän vuoksi kirjastot.fi ei ohjannut kysymystä lähemmäs saamelaisten kotiseutualuetta, Lapin maakuntakirjaston tietopalveluun...

Kun lapsen äidinkieli on saame, opetuskieli on saame, mutta vain saamelaisalueella; muualla kunnilla ei ole velvollisuutta käyttää saamea opetuskielenä. Ymärtääkseni kaikki opetus (joka onkin lähinnä äikkää ja matikkaa) annetaan aluksi äidinkielellä, mutta kun mukaan tulee muita oppiaineita, niistä pikkuhiljaa yhä suurempi osa opetetaan suomeksi (tai ruottiksi jos Lapissa nyt on yhtään ruotsinkielistä koulua), kunnes lukiossa saameksi saa vain saamen kielen opetusta. Tästä voi olla muunnoksia.

"Onko Suomen saamelaisperuskouluissa pakko opetella sekä suomea että ruotsia?"

Saamelaisten kotiseutualueeseen kokonaan kuuluvien kuntien (Enontekiö, Inari, Utsjoki) peruskoulujen opetussuunnitelmien tarkastelu tuotti seuraavanlaisia havaintoja. Osa tiedoista on julkaistu kuntien omilla verkkosivuilla, osa taas löytyi peda.net-sivuston kuntakohtaisista osista. Lisäksi tuli vierailluksi Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Saamelaiskäräjien teksteissä.

Kotiseutualueella asuvilla saamen kieltä osaavilla on oikeus saamenkieliseen perusopetukseen, riippumatta siitä onko saame rekisteröity heidän äidinkielekseen. Tarjonnasta päättää kukin kunta. Saamen kielten opetuksen ja saamenkielisen esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen piirissä oli koko maassa lukuvuonna 2020 - 2021 yhteensä 710 oppilasta.

Useissa peruskouluissa on tarjolla saamenkielistä opetusta alimmilla luokilla, ja suomen kielen osuus kasvaa vähitellen. Saamelaisimmissakin kunnissa on samassa alakoulussa sekä suomen- että saamenkielisiä luokkia. Lisäksi on kielikylpyluokkia.

Ei löytynyt sellaista peruskoulua, jossa suomi ei olisi viimeistään yläasteella sekä oppiaineena (äidinkielenä tai äidinkielenomaisena) että opetuskielenä - eikä koulua, jossa ruotsin kieli ei tulisi oppiaineeksi siinä vaiheessa. Norjan läheisyys mainittiin eräissä kunnissa ruotsinopetuksen sisältöön vaikuttavana.

- -
Minkähän vuoksi kysymys ja kirjaston vastaus on jätetty vaille asiasanoitusta? Ei ollut aivan helppo löytää kysymystä ja kommenttiketjua, joka jäi talvella pohdituttamaan.

Asiasanoitus puuttuu edelleen, toimitus voinee hoitaa asian. Aihe ei ole vähäpätöinen, joten vastauksen ja etenkin kommenttien soisi löytyvän helpommin.