Onko Suomen Puolustusvoimissa mahdollista naisen päästä kenraalikuntaan?

Kysytty

Onko Suomen Puolustusvoimissa mahdollista naisen päästä kenraalikuntaan?

Vastaus

Vastattu

Kaarina Buure-Hägglund nousi ensimmäisenä naisena kenraalikuntaan jo 1996, ottaessaan vastaan Puolustusvoimien asessorin viran.

Aiemmin tässä palvelussa on vastattu, että puolustusvoimien komentajan vuoden 2019 arvion mukaan ensimmäiset kadettiupseeritaustaiset naiskenraalit saatamme nähdä noin kymmenen vuoden kuluttua, eli ehkä noin vuoden 2030 tienoilla.

Lähteitä ja lisätietoja:

Kaarina Buure-Hägglund – Wikipedia

Ensimmäinen naiskenraali nähdään ehkä vuoden 2030 tienoilla | Kaleva

"Suomessa ensimmäinen naiskenraali 2030-luvulla" – Naisupseerit pitävät etenemistä mahdollisena, mutta hitaana (yle.fi)