Onko suomen kielessä pyältämisen lisäksi muita sanoja, joissa on ensimmäisellä tavulla diftongi -yä-?

Kysytty

Onko suomen kielessä pyältämisen lisäksi muita sanoja, joissa on ensimmäisellä tavulla diftongi -yä-?

Vastaus

Vastattu

En onnistunut löytämään muita tällaisia sanoja. Asiaa voisi vielä kysyä Kotimaisten kielten keskuksen neuvonnasta: https://www.kotus.fi/palvelut.

Täsmällisesti ottaen pyältää-verbissä kyseessä ei ole diftongi, vaan vokaaliyhtymä. Se on nimitys sellaiselle kahden vierekkäisen eri vokaalin jonolle, jossa vokaalit kuuluvat eri tavuihin. Diftongissa vokaalit kuuluvat samaan tavuun. Ks. esim. Tieteen termipankki: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:diftongi.

0 ääntä

Kommentit

Eikös ainakin interjektio yäk ole tällainen sana?

Tuossa tieteen termipankin artikkelissa sanotaan, että suomen yleiskielessä on 18 diftongia, ja sitten luetellaan murteellisia diftongeja, joita ei ole laskettu mukaan siihen lukuun. Enpä tiedä onko yäk slangia vai murrettaa vai mitä, mutta yleiskieleen se ei kuulu. Tieteen termipankissa yleiskielen määritelmä on "normitettu, yleisesti ymmärrettävä kielimuoto, joka ei sisällä erikoiskielten sanastoa tai alueellista vaihtelua" (https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:yleiskieli), eli yleiskieli samaistetaan standardikielen kanssa. Tämäpä hämmentävää. Minusta yleiskieli on se kielimuoto, jossa on eniten kaikille kielenkäyttäjille yhteisiä elementtejä ja jota kaikki kielenkäyttäjät ymmärtävät. Kaikki ymmärtävät mitä on yäk, murteesta tms. riippumatta.