Onko suomalaisilla kirjastoilla tietokirjoissa jokin "standardivalikoima", joka löytyy jokaisesta kirjastosta kaikkialla Suomessa? Otetaan esimerkiksi luokka…

Kysytty

Onko suomalaisilla kirjastoilla tietokirjoissa jokin "standardivalikoima", joka löytyy jokaisesta kirjastosta kaikkialla Suomessa? Otetaan esimerkiksi luokka matematiikka. Siellä vaikuttaa olevan joka kirjastossa "matematiikan ylioppilastehtävät ratkaisuineen"-kirjoja useilta eri vuosilta, mutta hyvin vähän mitään muuta, yleensä lähinnä matematiikan historiaan liittyviä teoksia.

Toinen esimerkki: luokka 6 ja sen alla eri tekniikan luokat. Vaikuttaa siltä, että atk-kirjoja löytyy jokaisesta kirjastosta ja nämä ovat yleensä seniorioppaita ja toimisto-ohjelmistojen alkeisoppaita. Muut tekniikan luokat taas vaihtelevat ja osassa kirjastoista suurinta osaa niistä ei ole edes olemassa, ainakaan hyllyn reunaan merkittynä. Lähinnä rakennustekniikka tuntuu olevan vakioluokka aina.

Ovatko havaintoni oikeita ja määritteleekö joku asia, mitä luokkia kirjastossa vähintään pitää olla?

Vastaus

Vastattu

Kirjastoissa ei ole standardivalikoimaa, vaan jokaisella kirjastolla on oma kokoelmapolitiikkansa, joka määrittää raamit, mitä kokoelmiin otetaan. Yleisten ja tieteellisten kirjastojen kokoelmapolitiikat esimerkiksi ovat myös hyvin erilaiset. Sen lisäksi on eri alueisiin ja/tai tehtäviin erikoistuneita kirjastoja, esimerkiksi Saamelaiskirjasto ja Kansalliskirjasto.

Korkealla tasolla yleisten kirjastojen toimintaa ja kokoelmaa ohjaa laki yleisistä kirjastoista, jossa sanellaan muun muassa näin:

Yleisen kirjaston tehtävät

Yleisen kirjaston tehtävänä on:

1) tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin;

2) ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa;

3) edistää lukemista ja kirjallisuutta;

4) tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon;

5) tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan;

6) edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua.

Näillä perusteilla yleisen kirjaston kokoelmia ei sensuroida ja kirjastossa näkyy sekä uutuusaineisto että historiallinen aineisto, mikä takaa ensimmäisen ja toisen kohdan määrittelemän pääsyn aineistoihin. Jos lähtee tarkentamaan tiettyihin luokkiin kokoelman sisältöä, aineiston määrästä tai tiettyjen luokkien pienuudesta voi päätellä, että jotkut kirjastot eivät näe tarpeelliseksi panostaa juuri siihen tiettyyn luokkaan perustuen esimerkiksi aineiston kysyntään tai saatavuuteen. Jonkin luokan aineistoa ei esimerkiksi julkaista yhtä paljon kuin jonkin toisen luokan aineistoa. Myös kirjaston koko vaikuttaa: pienten kuntien pienillä kirjastoilla on usein myös pienet kokoelmat. Mitään vähimmäismääriä tai -aineistoja ei siis ole.

Voit lukea esimerkiksi

Oulun kaupunginkirjaston kokoelmapolitiikasta täältä: Kirjaston aineiston valinta ja kokoelmien hoito | Kirjaston kokoelmat | Oulun kaupunki (ouka.fi)

Savonlinnan kaupunginkirjaston kokoelmapolitiikasta täältä: Kokoelmapolitiikka - Kirjasto (savonlinna.fi)

ja vaikka Kansalliskirjaston kokoelmapolitiikasta täältä: Kirjaston kokoelmapolitiikka | Kansalliskirjasto

Voit myös katsoa Siilinjärven kirjaston kokoelmapolitiikkaa täältä: Siilinjärven kunnankirjaston kokoelmaohjelma | Siilinjärven kirjasto (finna.fi)

Niitä vertailemalla huomaa sekä eroja että yhtäläisyyksiä.