Onko släktnamn lähinnä suomen- ja efternamn riikinruotsalainen sukunimen nimitys?

Kysytty

Onko släktnamn lähinnä suomen- ja efternamn riikinruotsalainen sukunimen nimitys?

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen julkaisema Språkbruk kertoo, että "efternamn" on enemmän riikinruotsalainen termi, kun taas "släktnamn" on enemmän suomenruotsalainen termi. Joka tapauksessa "efternamn" viittaa yksiselitteisemmin nimenomaan sukunimeen, sillä "släktnamn" voi tietyissä yhteyksissä tarkoittaa myös esimerkiksi suvussa usein esiintyvää etunimeä tai eliölajin sukua tieteellisessä merkityksessä.

Lähde: https://sprakbruk.fi/artiklar/slaktnamn-eller-efternamn/