Onko selvää yhteyttä sanonnalla:panna pillit pussiin.Lopettamisen yhteydessä.

Kysytty

Onko selvää yhteyttä sanonnalla:panna pillit pussiin.Lopettamisen yhteydessä.

Vastaus

Vastattu

Nykysuomen sanakirja kertoo, että Pillit pussiin tarkoittaa matkalle valmistautumista. Nykysuomen sanakirja on verkossa vapaasti luettavissa https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_4_O-R.pdf
Ylen artikkelissa vuodelta 2012  https://yle.fi/uutiset/3-5303493 erikoistutkija Petri Lauerma Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta kertoo, että ilmauksella on vanhastaan ollut myös seksuaalisuuteen viittaava merkitys.

Tästä kerrotaan myös Raimo Jussilan ja  Maija Länsimäen kirjassa Se siitä - suomen kielen seksisanankirja (WSOY, 1984)

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1324805?lang=fin

1 ääntä

Kommentit

Onpa mielenkiintoinen versio tuo Nykysuomen versio.
Perheessäni käytettiin 50-luvun lopulta alkaen tuota sanontaa tarkoittamaan jonkin toiminnan lopettamista - ikäänkuin soittokunta konsertin päätyttyä pakkaisi soittimensa. Asuin vuosikymmeniä sitten varuskunnassa, jossa oli soittokunta, ehkäpä fraasin viljely sai sieltä lisämausteita.

Mielenkiintoista tosiaan. Myös meidän peräpohjalainen mummomme, tsaarinajan lopulla syntynyt, käytti sanontaa jonkin tekemisen lopettamisesta. Vaikkapa marjametsällä tai porkkanamaata kitkettäessä hän kertoi, milloin päivän urakka oli tullut tehdyksi; silloin pannaan pillit pussiin ja siirrytään muihin puuhiin. Hän ei ollut koskaan missään tekemisissä soittokuntien tai muunkaan musisoinnin kanssa, ja edellinenkin sukupolvi oli maanviljelijöitä, ei soittokuntalaisia tai musiikin harrastajia.

1956 ilmestyneeseen sanakirjaan aineisto oli kerätty edellisinä vuosikymmeninä.

Meilläkin täällä Lapissa on ainakin kolmessa sukupolvessa pantu pillit pussiin kun jokin asia on lopetettu.