Onko selvää syytä selluliitin kerääntymisellä reisiin?

Kysytty

Onko selvää syytä selluliitin kerääntymisellä reisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selluliitti ilmenee yleensä alueilla missä on enemmän rasvakertymiä kuten pakaroissa, reisissä, kupeissa ja vatsassa. Näiden alueiden rasvasoluissa on runsaasti α-adrenergisia reseptoreita mitkä ovat anti-lipolyyttisiä, eli ne estävät rasvahajoamista.

Näkyvä selluliitti on naisilla yleisempää kuin miehillä. Naisten ihonalaisen rasvakerroksen, hypodermiksen sidekudos on rakentunut eri tavalla kuin miesten. Naisilla sidekudoksen väliseinät ovat järjestäytyneet kohtisuoraan ihonpintaan kun miehillä ne ovat järjestäytyneet ristikkäin ihon pintaan nähden. Naisilla rasva on järjestäytynyt lohkoihin jotka ovat myös yleensä isompia ja suorakulmaisempia kuin miehillä. Löystyvä sidekudos ja toisaalla kiristyvät säikeet työntävät rasvaa kohti ihon pintaa.

https://www.iltalehti.fi/kauneudeksi/a/f497f762-f2e3-4df2-a9b6-a2cd56a1…

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/94440/Lindstrom_Jonna.pdf…