Onko Seinäjoen murteesta tehty minkäänlaista kirjaa?

Kysytty

Onko Seinäjoen murteesta tehty minkäänlaista kirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seinäjoella puhutaan Etelä-Pohjanmaan murretta. Murre kuuluu länsimurteisiin ja se voi vaihdella suurestikin kuntien välillä. Esimerkiksi Seinäjoella sanasto saattaa olla hyvinkin erilaista kuin Lapualla. Vivahteet vaihtelevat jopa kylittäin (visitseinajoki.fi). Etelä-Pohjanmaan murteesta löytyy kirjoja ja ne ovat lueteltuna tässä alla:

  • Eheroon, taharoon. Karhu. 1998. WSOY.
  • Lakeuden murresanakirja. toim. Vesala & Väkevä. 2010. Vantaa : 4 print.
  • Suomen kansan murrekirja : länsimurteet. julk. Kotikielen seura ja Sanakirjasäätiö. 1953. WSOY.
  • Suomen murrekirja. toim. Lyytikäinen, Rekunen & Yli-Paavola. 2013. Gaudeamus.
  • Suomi-murre-suomi : matkalle mukaan maakuntiin. Tervonen. 2009. Gummerus.