Onko sanontoja missä mainitaan kaivo? Muita kuin 'kannettu vesi ei kaivossa pysy'.

Kysytty

Onko sanontoja missä mainitaan kaivo? Muita kuin 'kannettu vesi ei kaivossa pysy'.

Vastaus

Vastattu

"Ei kannettu vesi kaivossa pysy" on varmasti tunnetuin kaivoaiheinen sanonta. Myöskin Kankkulan kaivo on yleisesti tunnettu, esimerkiksi merkityksessä "rahat menivät kuin Kankkulan kaivoon".

Naulan kantaan - nykysuomen idiomisanakirjasta löytyi lisäksi seuraava sanonta:

"Mennä kuin hohtimet kaivoon" (kadota jäljettömiin)

Suurella sydämellä ihan sikana - Suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja mainitsi myös seuraavan sanonnan:

"Kuin kantaisi vettä kaivoon"

Wikiquoten suomalaiset sananlaskut -listalla on valtava määrä suomalaisia sananlaskuja, jotka on koottu useammasta painetusta lähteestä. Listalta löytyi myös seuraavia kaivoaiheisia, paikallisia sanontoja:

"Elä sylli kaivoo, syllityssä kaivossa vettä juut." (Inkeri, Narvusi)
"Hätäkös tässä näin matalassa kaivossa." (Pälkjärvi)
"Näkkyy kaivolta kottiin, veräjältä pellon piähän." (Kiihtelysvaara)
"Porstuasta talon tavat tunnetaan ja ämpäristä kaivon vesi." (Oulu)
"Siihen kaivoon se Herra vettä siunoo, josta sitä poiskin otetaan." (Kiuruvesi)
"Kun tulpalo on syttynt, on myöhästä kaivaa kaivoa." (Säkkijärvi)
"Kyllä kaksi sammakkoa pappilan kaivoon mahtuu."

Lähteet:

Erkki Kari: Naulan kantaan - nykysuomen idiomisanakirja (Otava, 1993).
Pirkko Muikku-Werner, Jarmo Harri Jantunen & Ossi Kokko: Suurella sydämellä ihan sikana - Suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja (Gummerus, 2008).
Wikiquote: Suomalaiset sananlaskut: https://fi.wikiquote.org/wiki/Suomenkielisi%C3%A4_sananlaskuja