Onko sanonnalla "hauki on kala" jokin muukin merkitys kuin se, että jokin asia on itsestään selvä?

Kysytty

Onko sanonnalla "hauki on kala" jokin muukin merkitys kuin se, että jokin asia on itsestään selvä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perinteinen merkitys on juuri ja vain tämä itsestään selvän asian toteaminen. Wikipediassa ilmaisu on otettu vielä vakavammin eli ilmaisua voi käyttää myös kertomaan, että jonkun mielestä artikkelin tietosisältö on olematon. Ilmaisun alkuperää ei kukaan varmaan enää muista.

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

Olen joskus kuullut tuota käytettävän tilanteissa, joissa sillä on tarkoitettu, että toinen on puhunut liian usein samasta asiasta.

Meidän kouluaikanamme viime vuosisadalla sanonnalla kuvattiin ulkoluvun hyödyttömyyttä: tuollainenkaan virke ei avaudu, jos sitä vain toistaa mekaanisesti ajattelematta sisältöä. Ulkoa opettelu ei ollut vielä poistunut opetusohjelmasta.