Onko sanomalehden sivun käyttäminen eväsleivän kääreenä turvallista?

Kysytty

Onko sanomalehden sivun käyttäminen eväsleivän kääreenä turvallista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt mitään tutkimusta, jossa asia olisi perinpohjin todettu, joten maallikkona en voi sanoa varmasti.

Voisimme lähteä siitä, että alun perin sanomalehtipaperia ei ole tarkoitettu olemaan kosketuksissa elintarvikkeiden kanssa, mutta sinänsä sanomalehdessä ei ole myrkyllisiä aineita. "Sanomalehti on painettu coldset offset-painomenetelmällä, joka on tyypillinen sanomalehtien valmistuksessa. Painoväri sisältää sekä mineraali- että kasviöljyä, ja se on sekoitus erityyppisiä offset-värejä. --- Käytetyssä paperissa on 60% kierrätyskuitua (eli kierrätetystä paperista tehtyä massaa), 35% ensikuitua (eli mekaanista massaa) ja 5% täyteaineita (eli kivimäistä ainesta)". (VTT 2010). Tässä palvelussa on vastattu kysymykseen lehtien painovärien myrkyllisyydestä ja vastaus on, että ne ovat myrkyttömiä.

Voisi siis sanoa, että eväsleivän kääriminen sanomalehteen on suhteellisen turvallista. Kannattaako niin tehdä, on sitten eri kysymys. Itse en laittaisi voileipää ainakaan kovin pitkäksi aikaa sanomalehteen, varsinkaan jos välissä on tomaattia tai muuta kosteaa, joka saattaa aiheuttaa paperin kastumisen ja repeämisen. Lisäksi omasta mielestäni sanomalehdissä on usein voimakas haju, joka voi vaikuttaa ruoan makuun.

Lähteet:

Kysy kirjastonhoitajalta -vastaus 13.8.2019. Onko mikään suomalainen sanoma- tai aikakausilehti painettu myrkyttömillä bioväreillä?. https://www.kirjastot.fi/kysy/onko-mikaan-suomalainen-sanoma-tai?language_content_entity=fi. (Luettu 10.5.2024)

VTT. Sanomalehden hiilijalajälki. https://projectsites.vtt.fi/sites/leader/www.vtt.fi/sites/leader/en/sanomalehden_hiilijalanjalki_2010.pdf. (Luettu 10.5.2024)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onhan sanomalehtiin jo iät ja ajat kääritty kalaa.

Fish and chips. Yritin itse löytää Lontoosta muutamia vuosia sitten. Ei löytynyt aitoja sanomalehteen käärittyjä. Elintarvikepahvista tehty laatikko, johon oli painettu "The Times" tyyppisiä julkaisuja oli lähin mitä löytyi.