Onko sanoilla "kukko" ja "kukoistaa" jokin yhteys?

Kysytty

Onko sanoilla "kukko" ja "kukoistaa" jokin yhteys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan termin "kukoistaa" synonyymi on "kukkia", joten kantasana on "kukka", ei "kukko". Kukkimisen lisäksi termiä käytetään abstraktimmin terveyden, hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden kuvaajana.

Heikki Poroila

3 ääntä

Kommentit

Lähdeviite? - Mikä sanoista on termi eli jonkin erityisalan käsitettä tarkoittava ammattisana?
- Enpä ole ennen nähnyt selitystä, jonka mukaan sanan kantasana löydetään sen synonyymin perusteella. Ensiksi tulee mieleen etymologia (sanojen alkuperät) eikä synonyymit (samaa tarkoittavat sanat).