Onko sana kateellinen adjektiivijohdos sanasta kade? Tuleeko sana kade sitten verbistä kadota tai kadottaa, kuten jäte tulee sanasta jättää?

Kysytty

Onko sana kateellinen adjektiivijohdos sanasta kade? Tuleeko sana kade sitten verbistä kadota tai kadottaa, kuten jäte tulee sanasta jättää?

Vastaus

Vastattu

Nykysuomen etymologisen sanakirjan mukaan toisen paremmuuden, varakkuuden tms. aiheuttamaa harmin ja vihan tunnetta merkitsevä sana kateus on johdos germaanisperäisestä lainavartalosta, jonka yksinkertaisempi edustaja on kateellista merkitsevä kade (kateeksi, kateissaan, harv. kateellinen). Sanalle on tutkimuksissa esitetty kahtakin germaanista lainalähdettä, uudemman tutkimuksen mukaan lainalähteeksi sopisi paremmin kantagermaanin *skapez.

Terveisin

Marju Koskela