Onko Robin Hobbin kirjasarjoilla jokin suotava lukujärjestys?Haluaisin aloittaa lukemaan Näkijän taru -sarjaa, mutta en ole varma, pitäisikö jokin muu hänen…

Kysytty

Onko Robin Hobbin kirjasarjoilla jokin suotava lukujärjestys?Haluaisin aloittaa lukemaan Näkijän taru -sarjaa, mutta en ole varma, pitäisikö jokin muu hänen sarjansa lukea sitä ennen.

Nimittäin, jos vain oikein olen ymmärtänyt, monet hänen sarjoistaan liittyvät samaan maailmaan..., joten en haluaisi saada juonipaljastuksia tai muuta vain sen takia etten tajunnut lukea sarjoja oikeassa järjestyksessä.

Vastaus

Vastattu

Olet oikeassa, valtaosa Robin Hobbin tuotannosta sijoittuu samaan fantasiamaailmaan, joten jos haluat välttää juonipaljastuksia ja saada eniten irti kaikista Fitzin ja Narrin tarinan herkullisista juonenkäänteistä, kirjat kannattaa lukea seuraavassa järjestyksessä:

Näkijän taru (Farseer trilogy)

Salamurhaajan oppipoika

Kuninkaan salamurhaaja

Salamurhaajan taival

Elolaivat (Liveship traders trilogy)

Taikuuden laiva (Ship of Magic) ilmestyy suomeksi syksyllä 2024

The Mad Ship

Ship of Destiny

Lordi kultainen (Tawny man trilogy)

Narrin matka

Narrin palvelija

Narrin kohtalo

The Rain Wild Chronicles (ei suomennettu)

Dragon Keeper

Dragon Haven

City of Dragons

Blood of Dragons

Narri ja Näkijä (Fitz and the Fool trilogy)

Narrin salamurhaaja

Narrin vaellus

Salamurhaajan kohtalo

Vielä toistaiseksi suomentamattomat Elolaivat – ja Rain Wilds -sarjat ovat samaan maailmaan sijoittuvia mutta erillisiä kokonaisuuksia, joten päätarinan voit hyvin lukea myös ilman niitä. Näkijän taru, Lordi Kultainen sekä Narri ja Näkijä -sarjat taas ovat kaikki saman tarinan osia, jotka kannattaa ehdottomasti lukea oikeassa järjestyksessä alusta alkaen.

Näiden lisäksi Hobb on kirjoittanut Soldier Son -fantasiatrilogian sekä novelleja ja novellikokoelmia. Hän on kirjoittanut myös nimellä Megan Lindholm.