Onko ristilukki myrkyllinen?

Kysytty

Onko ristilukki myrkyllinen?

Vastaus

Vastattu

Aitoristihämähäkki, joka aikaisemmin tunnettiin ristilukkina (vaikka se ei ole lukkien sukua), ei ole ihmisille vaarallinen. Kaikilla hämähäkeillä on myrkkyä, jonka ne iskevät saaliiseensa, mutta ihmisen iho on aitoristihämähäkille niin paksu ettei se yleensä pysty puremaan sitä rikki. Jos aitoristihämähäkkiä kovasti ärsyttää ja tarjoaa sille ohutta ihoa purtavaksi, niin saattaa onnistua saamaan pikkiriikkisen pureman. Kertomusten mukaan purema tuntuu ihmisestä riippuen hyttysen tai ampiaisen pistolta, ja voi aiheuttaa puutumisen tunnetta. Kovasti allerginen ihminen voi ehkä saada vähän isomman reaktion puremasta.

Kahdeksanjalkainen kuoleman kylväjä | Prisma Studio | Tiede | yle.fi

aitoristihämähäkki - Araneus diadematus | Tunnistus | Suomen Lajitietokeskus

Ristihämähäkki – Wikipedia

Tästä syystä 10-senttinen varastohämähäkki on erinomainen vieras kotona (seura.fi)

Hämähäkit kiehtovat mieltä mutta herättävät myös vahvoja tunteita | Voi hyvin (terve.fi)

Luontoaiheisia kysymyksiä voi halutessaan lähettää asiantuntijoiden vastattaviksi myös YLE Luonnon Luontoiltaan Kysy luonnosta – asiantuntijat vastaavat – Luonto – yle.fi