Onko Ralph Waldo Emersonin (1803–1882) toteamusta “If a man can write a better book, preach a better sermon, or make a better mousetrap than his neighbor,…

Kysytty

Onko Ralph Waldo Emersonin (1803–1882) toteamusta “If a man can write a better book, preach a better sermon, or make a better mousetrap than his neighbor, though he build his house in the woods the world will make a beaten path to his door" suomennettu?

Vastaus

Vastattu

Tutkin koko joukon henkilöhakemistolla ja myös muutaman aiheenmukaisesella hakemistolla varustettuja sitaattisanakirjoja, mutta näiden runsaasta Emerson-tarjonnasta en tämän sitaatin suomennosta löytänyt. On täysin mahdollista, että se sisältyy johonkin otokseni ulkopuolelle jääneeseen tai tyystin hakemistottomaan valikoimaan. Emerson on yksi aforismikokoelmien toimittajien ahkerimmin siteeraamista ajattelijoista, mikä tekee nimenomaisen lainauksen löytämisestä lähes neulan heinäsuovasta etsimistä muistuttavan urakan – olkoonkin, että eri teokset paljolti toistavat samoja sitaatteja. Internetin runsaudensarvesta vastaani tuli yksi harrastelijan kotitarvesuomennos (ks. Rex McCandless – Motowiki (motot.net)).

Huomautettakoon myös, ettei kysymyksen toteamusta sanatarkasti löydy Emersonin kirjallisesta tuotannosta lainkaan. Sen perustana on päiväkirjamerkintä vuodelta 1855: "If a man has good corn, or wood, or boards, or pigs, to sell, or can make better chairs or knives, crucibles or church organs, than anybody else, you will find a broad hard-beaten road to his house, though it be in the woods." Jälkipolvien paremmin tuntemaa "hiirenloukkuversiota" Emerson ei itse kirjannut talteen, mutta hän käytti sitä julkisissa puhetilaisuuksissaan. Vuonna 1882, pian Emersonin kuoleman jälkeen, se julkaistiin useassa lehdessä kutakuinkin kysymyksessä muotoillussa asussa, ja vuonna 1889 sen sisällytti sitaattikokoelmaan Borrowings yhtä Emersonin luentoa kuuntelemassa ollut ja sen parhaat palat muistiin merkinnyt Sarah S. B. Yule. Sitaatin varhaisista kirjallisista esiintymistä Yulen kirja oli laajalevikkisin, joten sitä lienee kiittäminen siitä, että Emersonin ajatus on säilynyt ja jatkanut elämäänsä kysymyksessä esitetyssä muodossa.

If You Build a Better Mousetrap the World Will Beat a Path to Your Door – Quote Investigator®