Onko Oulussa ollut natsien tukikohta?

Kysytty

Onko Oulussa ollut natsien tukikohta?

Vastaus

Vastattu

Saksalaisilla oli jatkosodan aikana useita toimintoja Ouluun sijoitettuna.

Ouluun perustettiin yksi Wehrmachtin Pohjois-Suomen komendantinvirastoista. Komendantinvirasto sijaitsi Seurahuoneella. Sen alaisuudessa olivat vartiokomppania, sotasairaala ja lomalaiskeskus. Vartiokomppania osallistui Toppilan sataman vartioimiseen ja satamapalvelukseen. Toppilan salmen eteläpuolelle rakennettiin esikunta-, toimisto- ja majoitustarkoituksiin niin sanottu Vaakunakylä. Deutsche Kriegslazarett Oulu sijaitsi Diakonissalaitoksen tiloissa. Lomalaiskeskus sijaitsi puolestaan Laanilan kaupunginosassa.

Kaupungissa, joskaan ei komendantinviraston alaisuudessa, toimi myös saksalaisten merikuljetusten kuormaus- ja purkamisjärjestelyistä vastannut Auslade-Komissar 40

Ouluun perustettiin myös SS-joukkojen huoltoa ja koulutusta varten Pikku-Berliininä tunnettu SS-Stützpunkt Oulu Tuiran kaupunginosaan. Kompleksi oli melkoinen, ja siihen kuului huoltotukikohta, rakennusjoukkojen keskus, sotasairaala, hevossairaala ja hevostallit, kalusto-, ase- ja vaatevarastot, ajoneuvovarikko, korjaamoita, majoitusparakkeja sekä viestiasema.

Tukikohtien toiminta päättyi syyskuussa 1944, jolloin ne luovutettiin suomalaisille saksalaisten vetäytyessä pohjoiseen.

Lähde:

Hiltula, K., & Vahtola, J. (2005). Oulu varuskuntakaupunkina. Pohjan prikaatin kilta.