Onko olemassa tilastoa siitä, kuinka moni lapsi/nuori lainaa kirjastosta kirjoja ja kuinka monelle taas kirjat ostetaan?

Kysytty

Onko olemassa tilastoa siitä, kuinka moni lapsi/nuori lainaa kirjastosta kirjoja ja kuinka monelle taas kirjat ostetaan?

Vastaus

Vastattu

Suomen kustannusyhdistyksen sivuilta https://tilastointi.kustantajat.fi/ löytyy kirjojen myyntilukuja vuositilastoina ja neljännesvuositilastoina. Vuositilaston myyntiluvut perustuvat kustantajien seuraavalle portaalle myymien teosten arvonlisäverottomaan hintaan ja kappalemääriin.

Vuonna 2022

  • lasten- ja nuortenkirjoja sisältäen painetut ja sähköiset kirjat (pl. sarjakuvat) myytiin 30,8 miljoonalla eurolla
  • painettua lasten- ja nuortenkirjallisuutta myytiin 3,2 miljoonaa kpl

Suomen yleisten kirjastojen perustilastot kootaan vuosittain yhteiseen yleisten kirjastojen tilastotietokantaan, https://tilastot.kirjastot.fi/.

Vuonna 2022 oli

  • 30,1 miljoonaa lasten kaunokirjalainausta
  • 3,96 miljoonaan lasten tietokirjalainausta

Valtakunnallista tilastotietoa ei ole saatavilla siitä, kuinka moni lapsi tai nuori koko väestöstä käyttää kirjastojen palvelua.