Onko olemassa termiä tai nimitystä sille, että jotkin sanat eroavat toisistaan vain yhden kirjaimen verran (esim. tilli-villi-silli)? Entä sille, että sanat…

Kysytty

Hei. Onko olemassa termiä tai nimitystä sille, että jotkin sanat eroavat toisistaan vain yhden kirjaimen verran (esim. tilli-villi-silli)? Entä sille, että sanat erovat toisistaan 2-4 kirjaimen verran (esim viulu-huilu-rumpu)?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Kahta sanaa, jotka eroavat toisistaan vain yhden äänteen kohdalla, kutsutaan minimipariksi.
Riimipariksi kutsutaan kahta, keskenään rimmaavaa sanaa.
Lähteet: Karlsson: Yleinen kielitiede (https://keski.finna.fi/Record/keski.147946)
Kielitoimiston sanakirja