Onko olemassa teoksia valottaen Viipurin vaiheita talvi- jatkosodan vuosilta? Niin sotilaiden kuin siviilien elämää ja näkökulmia.

Kysytty

Onko olemassa teoksia valottaen Viipurin vaiheita talvi- jatkosodan vuosilta? Niin sotilaiden kuin siviilien elämää ja näkökulmia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin kirjoja, joista voit lähteä liikkeelle.

Tietokirjoja:

  • Kortelainen, Anna : Uusi Viipuri (Gummerus, 2021).  Kirjan alkuosa kertoo Viipurin tunnelmista talvisodan aikana, evakuointisuunnitelmista ja jopa kunnallispolitiikasta. Kirjassa esitellään ajatus menetetyn Viipurin rakentamiseksi Pohjanlahden rannalle. Kirjan jälkiosaa voisi pitää kontrafaktuaalisena historiana. Siinä esitetään mahdollisuus siitä, kuinka oli käynyt, jos ...
  • Raevuori, Antero : Hyvästi Viipuri : Karjalan pääkaupungin kohtalonvuodet 1939, 1941 ja 1944. (Minerva, 2011). Viipurilaisten ja Viipuria puolustaneiden sotilaiden kokemuksia, jotka on taustoitettu sotatapahtumilla.

Romaaneja:

  • Kauranne, Antti : Kadonnut Viipurissa. (Gummerus, 2004). Sotaromaani, jossa Suomen armeija on kaaoksessa ja Viipuri menetetään.
  • Kortelainen, Anna : Siemen. (Tammi. 2016). Kahdessa aikatasossa liikkuva romaani, jonka toinen ulottuvuus tapahtuu Viipurissa vuonna 1942.
  • Kosonen, Kristian : Viipurin menetys (Bazar, 2020) : Sotaromaani, jossa kerrotaan jatkosodan loppuvaiheesta tavallisten sotilaiden näkökulmasta. Kirjassa kuvataan suomalaisten perääntymistä ja Viipurin menettämistä.
  • Porvali, Mikko : Kadonneen kaupungin varjo. Atena, 2018. Rikosromaani, jonka tapahtumat alkavat Viipurissa välirauhan solmimisen aikaan ja jatkuvat sodanjälkeiseen aikaan. Kirjan jatkosotaa kuvaava osa tapahtuu Viipurissa. Karjala noir -trilogian päätösteos. (Aiemmat osat kuvaavat 1930-luvun Viipuria)

Muistelmat:

  • Karjalainen, Elina : Isän tyttö. WSOY, 1999. Viipurissa syntyneen kirjailijan lapsuusmuistelma.
  • Tiililä, Pekka : Tykkimasesteetti - lapsuus Viipurissa 1931-1939 ja 1942- 1944 (Omakustanne, 2018). 49 sivua.
  • Vesanen, Hilkka-Liisa: Viipurin tyttö. Luovinet, 2022