Onko olemassa suomi-gaeli sanakirjaa tai vastaavasti englanti-gaeli sanakirjaa? Mitkä kirjat kertovat kelttihistoriasta?

Kysytty

Onko olemassa suomi-gaeli sanakirjaa tai vastaavasti englanti-gaeli sanakirjaa? Mitkä kirjat kertovat kelttihistoriasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomi –gaeli sanakirjaa en löytänyt, mutta muutamassa kirjastossa on mm. sanakirjat
”The illustrated gaelic-english dictionary”, 1988 ja Mark, Colin:The Gaelic- English dictionary, 2003. Aina sanakirjoja ei kuitenkaan lainata , mutta niihin voi tutustua käsikirjastossa. On olemassa myös kielikursseja: Robertson, Boyd: Gaelic: a complete course for beginners, 1993, johon kuuluu kirja ja yksi kasetti ja cd-rom Talk now! Opi gaelia: oleellisia sanoja ja sanontoja aloittelijoille, 2000. Voisit myös tutustua vapaasti käytettävissä olevaan sanakirjaan osoitteessa http://www.englishirishdictionary.com/dictionary

Kelttien historiasta kertovat mm. kirjat James, Simon: Keltit: Otava, 2005, Wiik, Kalevi: Eurooppalaisten juuret: Atena, 2002 ja Prehistoric and ancient Europe: Bath, 1990.
Jos omassa lähikirjastossasi ei ole saatavana tätä aineistoa, voit jättää sinne kaukolainapyynnön.