Onko olemassa suomeksi käännettyjä 2010- tai 2020-luvun tanskalaisia tietokirjoja (tekijä on tanskalainen tai kirjoittaa tanskaksi)? Oletan, että jotain on,…

Kysytty

Onko olemassa suomeksi käännettyjä 2010- tai 2020-luvun tanskalaisia tietokirjoja (tekijä on tanskalainen tai kirjoittaa tanskaksi)? Oletan, että jotain on, mutta en oikein osaa etsiä tietokannoista. Aihepiirillä ei ole väliä. Etsin erityisesti sellaista tietokirjaa, joka on voittanut jonkun palkinnon tai on muuten tunnustetusti korkeatasoinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-haku ei ole oikein toimiva etsittäessä aineistoa alkukielen perusteella. Sen sijaan Kansallisbibliografian haku tarjoaa "alkuteoksen kieli" -hakurajoittimen:

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Search/Results?limit=0&filter%5B%5D=…

Tässä haussa on valittu alkuteoksen kieleksi tanska, genreksi tietokirjallisuus ja kieleksi suomi. Hakutulokset on järjestetty niin, että uusimmat teokset ovat ensimmäisinä:

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Search/Results?sort=main_date_str+de…

Äkkiseltään ei tule mieleen tanskalaisen tietokirjallisuuden puolelta palkittuja teoksia. Verkkohauillakaan ei tunnu löytyvän sellaisia suomeksi käännettynä. Voit joka tapauksessa tutkia, löytyisikö hakutuloksista jotakin sopivaa.

1 ääntä

Kommentit

Saisikohan apua Pohjoismaisen kulttuuripisteen kirjastosta (ent. Nifin)?
https://www.nordiskkulturkontakt.org/fi/kirjasto/
Palvelu oli ystävällinen, kun kävin kysymässä tanskan ja norjan kielten kuunteluharjoitusten äänitteitä.