Onko olemassa nettikirjastoja? Eli ei tarttisi enää kävellä kirjastoon, vaan voisi lukea kirjoja joiden kaikki sivut olisi skannattu tai sähköisessä muodossa.

Kysytty

Onko olemassa nettikirjastoja? Eli ei tarttisi enää kävellä kirjastoon, vaan voisi lukea kirjoja joiden kaikki sivut olisi skannattu tai sähköisessä muodossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Nettikirjasto" eli mahdollisuus tutustua dokumentteihin kotona suoraan verkon kautta ilman fyysistä asiointia kirjaston kaltaisessa palvelussa, on tällä hetkellä olemassa kahdessa olomuodossa. Ensinnäkin ovat julkisten kirjastojen maksuttomat e-kirjavalikoimat, joita kirjastot sponsoroiden tarjoavat käyttäjilleen. Nämä valikoimat ovat valitettavasti varsin rajoittuneita sen takia, etteivät kustantajat halua antaa kirjastojen kautta kohtuullista korvausta vastaan oikeutta jaella kaupallisesti menestyviä nimikkeitä. Tällaisia kokoelmia kuitenkin on olemassa, joskaan niitten pysyvä saatavuus riippuu sopimuksista, hinnoittelusta ja viime kädestä kirjaston päätöksestä jatkaa palvelua. Esimerkiksi Suomen suurimmassa yleisten kirjaston järjestelmässä HelMetissä on tällä hetkellä tarjolla vajaat 4000 e-julkaisua, josta merkittävä osa ei ole suomenkielisiä. Kaikkien yleisten kirjastojen e-aineistot löytyvät ekirjaston kautta, http://ekirjasto.kirjastot.fi . Vapaasti käytettävää materiaalia löytyy Makupalat.fi:stä, http://www.makupalat.fi/fi/k/449/hae?category=123415&sort=title&order=a…

Toinen "nettikirjasto" syntyy teknisesti ottaen kaikista niistä verkossa olevista sisältöpalveluista, joita kaupallisesti ja ei-kaupallisesti on saatavana. Musiikin ja elokuvien puolella nämä "nettikirjastot" ovat tekijänoikeuden suojaamien sisältöjen osalta maksullisia, mutta suoratoistopalveluiden hinnat eivät enää ole kohtuuttoman korkeita. Niiden lisäksi verkossa on valtavasti täysin maksuttomasti luettavissa ja ladattavissa eri organisaatioiden digitoimia sisältöjä, joiden käyttöä tekijänoikeus ei enää rajoita. Tällä puolella on selkein ongelma se, että tarjonta on hajallaan ympäri verkkoa, eikä kukaan edes yritä pitää sitä kaikkea järjestyksessä. YouTube on muodostunut audiovisuaalisen aineiston keskeiseksi välittäjäksi, mutta sen tarjonta muuttuu koko ajan eikä kukaan kykene takaamaan minkäänlaista jatkuvuutta.

Kirjallisuuden puolella suoratoistopalveluiden kehitys on ollut hitaampaa kuin musiikissa ja elokuvissa. Mitään vakavasti otettavaa "kirjojen Spotify- tai Netflix-palvelua" ei ole syntynyt, ei edes englanninkielisessä maailmassa, jossa lukijapohja on kuitenkin satojen miljoonien ihmisten kokoluokkaa. Syitä kehityksen hitauteen ei tässä yhteydessä ole oikein mahdollista ruveta erittelemään, mutta lyhyesti sanoen kirjallisuuden puolella eivät oikeuksien omistajat ja jakelijat ole keskittyneet riittävässä määrin. Paperikirja on myös osoittautunut erittäin vaikeasti päihitettäväksi käyttöliittymäksi, mikä osaltaan on hidastanut kehitystä. Miksi maksaa sama hinta pelkästä oikeudesta lukea kirja ruudulta kuin saada se pysyvästi ja varmasti omaan hyllyyn? Pidän itse todennäköisenä, että ajan myötä myös kirjallisuuden puolella syntyy suoratoistopalveluita ja kysyjän tarkoittama kirjallisuuden laaja, laadukas ja kohtuuhintainen suoratoistopalvelu. On kuitenkin tavattoman vaikeata ennustaa, millä aikataululla se voi onnistua, sillä haasteita on paljon enemmän kuin musiikin ja elokuvan puolella ja osa haasteista saattaa osoittautua ylitsepääsemättömiksi.

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

Kiitos Heikki kattavasta vastauksesta!

Olen myös sitä mieltä että tuommoinen vastaava suoratoistopalvelu kirjoille voisi olla hyvä, että maksetaan vain kuukausimaksua samaan tyyliin kuin Spotify. Ehkä siellä on julkaisijoilla pelkoa että materiaalia kopioitaisiin, mutta varmaan sama ongelma ollut myös Spotifyn osalta. Mutta kukapa sieltä kopioisi mitään, kun hinta on suhteellisen alhainen.

Toivotaan että tämmöinen joskus tulisi, sillä välillä on hassua ostaa esimerkiksi e-kirja jostain amazonista Kindelle, kalliimmalla kuin mitä paperiversio. Tämä ei jostain syystä minun pienissä avoissa oikein tahdo mennä läpi että miksi sähköinen kirja maksaisi enemmän. :)

T.Minna