Onko olemassa mitään/missään tietokantaa, josta voisi saada selville tietyn suvun esiintymisen Johann Siebmacherin aatelis"kalentereissa", joita on useampi…

Kysytty

Onko olemassa mitään/missään tietokantaa, josta voisi saada selville tietyn suvun esiintymisen Johann Siebmacherin aatelis"kalentereissa", joita on useampi kymmen ?

Eli, kun suku ja sen eri haarat ovat asuneet eri alueilla Saksassa ja muualla Euroopassa, ja näin myös sijoittuvat moniin eri Siebmacherin kirjoihin.

Kirjoja on paljon, ja ovat saksankielisiä ja vaikeasti saatavia/lainattavia. Netin kautta mahdollisesti löydettävät teokset ovat todella kalliita.

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siebmacherin vaakunakirja on kokonaisuudessaan käsittänyt 119 nidettä. Alunperin vaakunakirjan kirjoitti Johann Siebmacher ja sen jälkeen on ilmestynyt lukematon määrä uusia painoksia, joissa näkyy vuosien 1605-1961 ajalta n. 50 eri kirjoittajan ja vähintään 13 eri vaakunapiirtäjän käsiala. Nimi "Siebmacher" säilyi kuitenkin koko ajan. Vanhaksi Siebmacheriksi (Alte Siebmacher)kutsutaan tavallisesti 1600-luvun alussa kirjoitettua vaakunakirjaa, joka silloin oli yksi ainoa kirja ja siinä oli ainoastaan vaakunoita. Sen jälkeen uusia painoksia (Neue Siebmacher) on kirjoitettu lukuisia ja samalla muutettu järjestystä ja muotoa ym. ja tänä päivänä teos käsittää 60 nidettä, jaettuna aatelisiin, kreiveihin ja porvareihin sekä alueisiin ja vaakunoihin. Vaakunoiden lisäksi kirjoissa on myös tekstiä kyseisistä suvuista. Heraldiikkaa tuntevan Peter Bernhardin mukaan etsiminen ja löytäminen näistä Siebmacherin vaakunakirjoista on todella vaikeaa, melkein jo tiedettä sinänsä ja järjestyskin niissä on toisinaan melko mielivaltaista.
Peter Bernhardin saksankielisillä sivuilla "Heraldik: Quellen, Literatur und Links" kerrotaan Siebmacherin vaakunakirjoista. Mitään yhtenäista hakumahdollisuutta koskien kaikkia kirjoja ei ole. Saksan kansalliskirjasto, Deutsche Nationalbibliothek on digitalisoinut vaakunakirjoja ja Bernhardin sivuilla on linkit niihin. http://www.dr-bernhard-peter.de/Heraldik/seite53-sieb.htm
Vaakunoista löytyy kuvia mm. osoitteessa http://www.wappenbuch.com/