Onko olemassa mitään helppolukuisempaa / lyhyempää kirjaa Harry Potterista lapselle jonka lukutaito ei vielä riitä pitkiin ja raskaisiin teksteihin ja…

Kysytty

Hei, onko olemassa mitään helppolukuisempaa / lyhyempää kirjaa Harry Potterista lapselle jonka lukutaito ei vielä riitä pitkiin ja raskaisiin teksteihin ja kirjoihin? Kiitos ?

Vastaus

Vastattu

Harry Potter-kirjoista ei ole tehty selkokirjaversioita, joten helppolukuisia kirjoja ei niistä löydy. Lukutaidon kehittymistä odotellessa voi vaikka kuunnella Potterit äänikirjoina tai katsella kirjoista tehdyt elokuvat. Lasten tietokirjoja aiheesta löytyy paljon, tässä muutama esimerkki:

Harry Potter : Taikuuden historia (2018)

Harry Potter: Tylypahkan vuosikirja (2017)

Revenson, Jody: Harry Potter: Suuri hahmokirja (2015)

Revenson, Jody: Harry Potter : Suuri maaginen arkisto (2016)

0 ääntä

Kommentit

Jaa, minulla on se käsitys, että ensimmäinen HP oli kirjoitettu aika pienille lukijoille, ja siitä eteenpäin vähän isommille ja isommile ja isommille, lopulta aikuisille. Olenko ihan väärässä?

Jaa, minulla taas on ollut pitkään käsitys, että Harry Pottereita on suositeltu sen ikäisille missä vaiheessa päähenkilö itse on. Ensimmäisen kirjan alussa Harry täyttää 11 vuotta, joten mitä jos lukemisen aloittaisi 10-vuotiaana?

Voisikohan kirjoja katsella ääneen lukevan aikuisen kanssa yhdessä...

Kuulin Harry Potterista ensimmäisen kerran kaveriltani, jonka lapsille sitä oli luettu tarhassa. Silloin kuulin myös siitä, että kirjat "kasvavat" lapsen mukana. Koska Englannissa koulu aloitetaan viisivuotiaana, oletin että eka kirja on 5-vuotiaalle.

"Koska Englannissa koulu aloitetaan viisivuotiaana, oletin että eka kirja on 5-vuotiaalle."
Ensimmäisessä Potter-kirjassa Harry täyttää 11 vuotta ja saa tietää päässeensä Tylypahkan kouluun. Potter-koulumaailma muistuttaa meiltäkin tuttua rinnakkaiskoulujärjestelmää: ennen peruskoulua noin 11-vuotiaat jakautuivat niin, että osa pääsi siirtymään muutaman kansakouluvuoden jälkeen ns. oppikouluun, jossa luokkien numerointi alkoi jälleen ykkösestä.